onsdag 21 november 2007

Morot till Passada och mycket gnäggande i hagen

Min älskade Passada är på djursjukhuset. Hon har kroniska besvär med ena ögat (som är under kontroll) men i måndags såg jag ingen annan utväg än att åka till veterinären med henne. Hon hade uppenbarligen ont och svårt att se och det visade sig att hon på något sätt lyckats få ett sår på ögat under natten i boxen. Trots smärtan var hon jätteduktig när veterinären undersökte henne. Hon "bor" nu på djursjukhuset i några dagar för intensiv medicinering och noggrann övervakning av ögat.

Ovanstående hände i måndags. Igår var jag och hälsade på henne. Hon såg ledsen ut när jag kom men blev glad för moroten som hon fick. Veterinären, som för övrigt verkar vara en bra sådan, tog sig tid och förklarade och visade vänligt vad som var fel och vad som ska ske/kan ske med Passadas öga. Han trodde att Passada var 8-9 år gammal... hon är 21 år. Jag tar det som en komplimang för bra hästhållning!

Idag har jag ringt till djursjukhuset och de har minskat medicineringen. Bra. Imorgon måste jag nog hälsa på henne igen. Jag har ju aldrig lämnat bort min pålle så här tidigare. Saknar henne. En annan som saknar henne är Tilda. Hon gnäggar förtvivlat i hagen efter sin allra bästa vän. Det är ju inte konstigt eftersom de nästan alltid har gått i samma hage, bott i samma stall och varit boxgrannar i sisådär 15 år eller mer.

Över till något annat men likväl inom djurtemat. I söndags var jag, Bumba och Ebba på agilitytävling i Varberg. Båda hundarna skötte sig exemplariskt med 10 hinderfel i varje start. Felen var bagateller och jag är nöjd med det eftersom båda hundarna gav allt. De (och jag ) var mycket förväntasfulla före start och mycket godissugna (i alla fall hundarna) efter målgång!

De andra i mitt agilitygäng var också duktiga. Jag tror att alla åkte därifrån med minst ett helt genomfört lopp (vilket är bra i agilitysammanhang). Bumbas syster Cassie var också med och det var roligt att träffa både henne och hennes ägare Carin. Hoppas vi ses på fler tävlingar fram över.

Inga kommentarer: