fredag 31 augusti 2007

Rosor till mig

Nu är det äntligen gjort. Jag har genomgått alla testerna (detta var de sista testerna, jag har genomgått flera tidigare, bland annat fysprov) och nu kan jag bara vänta på besked huruvida jag kommer in på polisskolan eller inte. Det blir en lång väntan eftersom beskedet inte kommer förrän i mitten av november.

Testerna var som sagt i Kristianstad i två dagar. Det var intressant att se vilken typ av människor som sökt samma utbildning som jag. Jag kunde snabbt konstatera att alla såg ungefär lika nervösa och taggade ut.

Första dagen "grillades" jag av två poliser. Jag fick berätta om mig själv och ställdes sedan inför ett flertal olika scenarier där alla tänkbara svar kändes som mer eller mindre korrekta och mer som min syn på etik och moral. Det var ganska klurigt att besvara frågorna på ett korrekt och vettigt sätt.

Jag fick också genomgå en ganska grundlig läkarundersökning med bland annat ett styrketest. På styrketestet fick jag ett resultat som motsvarar vad de flesta tjejer orkar med. Utan att gå in på hur testet går till, kändes det som om jag avände fel teknik. Jag är lite besviken på mig själv eftersom jag är ganska säker på att jag är starkare än vad resultatet visade. Det blev dock godkänt.

Första dagen gjorde jag även ett begåvningstest med gott resultat samt ett språktest (läsförståelse). På kvällen var jag mycket trött och redan spänd inför nästkommande dag.

Andra dagen träffade jag en trevlig psykolog i en timme. Jag fick prata om mig själv, mina värderingar och funderingar. Samtalet kändes bra och psykologen lovordade mig!

Dagarna var roliga och intensiva. Mycket trevligt folk och bra stämning. Jag kände att jag gärna skulle vilja jobba tillsammans med flera av de andra sökanden på grund av deras sätt som person.

Innan jag åkte hem till Halland igen tillbringade jag en stund i skogen tillsammans med Bumba, min mamma och min syster. Vi plockade svamp. Bumba följde sedan med mig hem och vi stannade till i stallet (såklart). Jag kunde inte låta bli att ta en liten tur i skogen med Passada. Det var skönt att "lufta" hjärnan litegrand. Väl hemma i lägenheten väntade en bukett röda rosor till mig. Dem var jag värda!

Inga kommentarer: